Magda Piskorczyk, Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa i Jan Błędowski, Big Daddy Wilson (USA)


Magda Piskorczyk, Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa i Jan Błędowski, Big Daddy Wilson (USA)

Koncert Magdy Piskorczyk w hołdzie Mahalii Jackson

10-lecie pracy solowej Magdy Piskorczyk! rozpoczętej w 2002 roku w Białymstoku
W październiku 2011 roku przypadała setna rocznica urodzin Mahalii Jackson. Z tej wyjątkowej okazji Magda Piskorczyk przygotowała album zatytułowany „Mahalia” i program koncertowy, zawierający interpretacje pieśni znanych z repertuaru Królowej Gospel. „Come on Children, Let’s Sing”, „Lord, Search My Heart”, „Trouble of the World”, „Keep Your Hand on the Plow” czy „Go Tell It on the Mountain” to tylko niektóre z wielu pieśni, które dzięki Mahalii Jackson stały się bliskie milionom ludzi na całym świecie.

Niewątpliwie zaczarowały także Magdę Piskorczyk, która zaaranżowała je na swój sposób, nawiązując do pięknej i starej tradycji gospel, gdzie radość i żywiołowość przeplatają się z żarem modlitwy i głęboką refleksją. Magda śpiewała pieśni gospel wielokrotnie w Polsce, w Niemczech, w Szwecji, na Węgrzech i we Francji. W 2008 roku dała szereg koncertów z zespołem w Liverpoolu w ramach festiwalu City Sings Gospel, także w trakcie Festiwalu Hope Street oraz koncertu finałowego w Metropolitan Cathedral, transmitowanego przez BBC.

Magda Piskorczyk

Magda Piskorczyk to wokalistka śpiewająca dojrzałym, niskim, „czarnym” głosem, dwukrotna półfinalistka międzynarodowego konkursu IBC w Memphis, pięciokrotnie wybierana Wokalistką Roku przez czytelników kwartalnika „Twój Blues”. Nazwana we Francji „la voix noire et au costume Blanc” (czarny głos w białym kostiumie). Wykonuje głównie muzykę zakorzenioną w tradycji afro-amerykańskiej i afrykańskiej.

Charyzmatyczna wokalistka; żywiołowy, radosny, tradycyjny afro-amerykański gospel z pięknymi pieśniami o bogatej historii; szczypta refleksyjnych ballad; swingująca sekcja rytmiczna; bogate brzmienia gitar i instrumentów klawiszowych oraz towarzyszący chór Gospel Band to tylko część atrakcji, która czekają na widzów i słuchaczy…

Magda wystąpi z wyjątkowo liczną grupą muzyków:
ze swym zespołem w poszerzonym składzie: Aleksandra Siemieniuk – gitary, Stanisław Witta – instrumenty klawiszowe, Maciej Styczyński – kontrabas, Maksymilian Ziobro – perkusja, Adam Rozenman – perkusjonalia oraz chórem Gospel Band: Magdalena Supeł (aranżacje chóru, alt), Małgorzata Stępień (sopran), Joanna Mews (mezzosopran), Mariusz Odwarzny (tenor), Michał Mielczarek (tenor).

www.magdapiskorczyk.com/mahalia

Mahalia Jackson (26.10.1911 – 27.01.1972)

Mahalia Jackson urodziła się w ubogiej rodzinie na przedmieściach Nowego Orleanu jako Mahala Jackson, ale rodzina nazywała ją „Halie”. Bardzo wcześnie zaczęła przesiąkać klimatem nowoorleańskiej muzyki: szczególne znaczenie miał blues i jazz oraz śpiew Bessie Smith i Ma Rainey. Siostra ojca i jej mąż byli artystami wodewilowymi. Mahala też uwielbiała śpiewać, ale najlepiej czuła się w kościele, gdzie zaczęła dzielić się talentem i pasją już w wieku 4 lat. Jedna z ciotek, pod wrażeniem możliwości siostrzenicy, powiedziała, że kiedyś będzie śpiewać dla monarchów – ta przepowiednia się spełniła…
W 1950 roku, jako pierwszy wykonawca muzyki gospel, wystąpiła w nowojorskiej Carnegie Hall. Zaśpiewała „Trouble of the World” w filmie „Imitation of Life”. W 1957 i 1958 roku wystąpiła na Newport Jazz Festival. Zaśpiewała dla prezydentów Dwighta D. Eisenhowera oraz Johna F. Kennedyego (na inauguracji tego drugiego).

Mahalia Jackson wspierała walkę polityczną mającą na celu zniesienie segregacji rasowej. To właśnie ona zaśpiewała „I’ve Been Buked and I Been Scorned” do 200-tysięcznego tłumu zgromadzonego w Waszyngtonie przed słynnym przemówieniem doktora Martina Luthera Kinga w 1963 r. Płyty z jej nagraniami sprzedawały się w kilkumilionowych nakładach. W 1972 r. uhonorowano ją Nagrodą Grammy za całokształt, a w 1997 r. przyjęto w poczet sław Rock and Roll Hall of Fame and Museum, zaś rok później jej portret ozdobił znaczek pocztowy USA. Była i wciąż jest inspiracją dla wielu muzyków, m.in. Little Richarda, Arethy Franklin, Etty James, Jamesa Clevelanda, Irmy Thomas, Van Morrisona, Mavis Staples, Ruthie Foster. Zrewolucjonizowała muzykę gospel wprowadzając do niej bluesowe frazowanie i inne elementy z muzyki świeckiej, zwłaszcza jazzu. Śpiewała z pasją i charyzmą – w sposób, który po dziś dzień uznawany jest za symbol i szczytowe osiągnięcie muzyki gospel and spirituals.


Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa

Najpopularniejszy polski wykonawca bluesa – Sławek Wierzcholski i stworzona przez niego Nocna Zmiana Bluesa w ciągu 30 lat nieprzerwanej działalności osiągnęli sukcesy, którymi można by obdzielić znacznie większe grono artystów! W 1982roku Sławek Wierzcholski z zespołem miał debiut podczas Jesieni z Bluesem.
Siedemnaście wydanych płyt, nagrania z amerykańskimi gwiazdami bluesa jak m.in. Charlie Musselwhite czy Louisiana Red, koncerty supportujące gwiazdy bluesa światowego formatu: B.B.King (Warszawa 1996) czy Blues Brothers (Norymberga 1989). Kilka tysięcy koncertów w Polsce i praktycznie w całej Europie, a nawet w Zimbabwe!

Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana

Choć zaczynali jako ortodoksyjni bluesmani, w trakcie ćwierćwiecza działalności, Sławek i jego zespół wykreowali własny, niepowtarzalny styl bazujący na akustycznym instrumentarium a będący fuzją bluesa, folku, jazzu i piosenki autorskiej. Sławek jest autorem całego repertuaru grupy i kilku prawdziwych przebojów, jak „Szósta zero dwie”, „Blues mieszka w Polsce”, „John Lee Hooker” czy „Chory na bluesa”.
Nocna Zmiana Bluesa to już klasyka! Świadczą o tym m.in. hasła w encyklopediach muzycznych, CD z serii „Złota kolekcja” wydawnictwa EMI Poland czy niedawny występ w popularnym programie „Szansa na sukces” w TVP.

Sławek Wierzcholski to wirtuoz harmonijki i autor dwóch popularnych podręczników gry na tym instrumencie. Jest dziennikarzem radiowym i prasowym, organizatorem festiwali bluesowych a przede wszystkim człowiekiem „Chorym na bluesa”!

Swe charakterystyczne brzmienie Nocna Zmiana Bluesa zawdzięcza nietypowemu (jak na grupę o charakterze bluesowym) instrumentarium. Wszyscy muzycy używają wzmacniaczy, lecz grają wyłącznie na instrumentach akustycznych.
Nocna Zmiana Bluesa ma już trzydzieści lat. Jej koncerty to połączenie tych wieloletnich doświadczeń z młodzieńczą energią, którą muzykom i słuchaczom daje blues!!!

Skład zespołu:

– Sławek Wierzcholski: śpiew, harmonijka ustna
– Marek Dąbrowski: gitara akustyczna
– Witold Jąkalski: slide guitar
– Piotr Dąbrowski: akustyczna gitara basowa, śpiew
– Grzegorz Minicz : perkusja

www.blues.ofek.pl


Jan Błędowski

Skrzypek z pogranicza jazzu i rocka, saksofonista, pianista, kompozytor. W Polsce grał z grupami Krzak, Niemen, SBB, Laboratorium, Irek Dudek Blues Band, Shakin’ Dudi, Republika. W Niemczech z Blues Express, Blues Power Orchestra, Tide, Schau Pau i Sczepanski B.Injection. Od lat mieszka w Niemczech, jest uznawany za jednego z czołowych skrzypków europejskich grających blues-rock.

Jan Błędowski

W 1972 założył wraz z Maćkiem Radziejewskim pierwszy skład grupy Krzak, który po rocznej działalności nawiązał współpracę z Czesławem Niemenem (grupa, która po zmianach personalnych zarejestrowała album „Niemen Aerolit”). Po krótkiej współpracy z SBB (przełom 1973/74), reaktywował Krzaka z Leszkiem Winderem i Jerzym Kawalcem. Zadebiutowali w 1975 roku, w składzie z Janem Błędowskim grali do 1981 r. Po odejściu od zespołu Jan współpracował z krakowskim Laboratorium oraz formacjami Irka Dudka. Od połowy lat ’80 mieszka w Niemczech, aktywnie udzielając się zarówno na niemieckiej, jak i polskiej scenie blues-rockowej. W 2001 roku znalazł się w składzie reaktywowanego Krzaka… i gra tam do dziś.
Najlepszy instrumentalista BLUES TOP 2010


Big Daddy Wilson

Champion Jack Dupree, Louisiana Red, Eddie Boyd i Luther Allison to amerykańscy bluesmani, którzy upodobali sobie Europę, tu mieszkali i tworzyli odnosząc największe sukcesy. Na tej liście znajduje się także Big Daddy Wilson – wokalista o mocnym, głębokim głosie, którego najnowsza płyta wydana dla prestiżowej niemieckiej wytwórni Ruf Records zbiera w bluesowej prasie znakomite recenzje; śpiewak, który właśnie w Europie odkrył swoją bluesową pasję.

Urodził się w miejscowości Edenton w stanie Północna Karolina, gdzie większość populacji stanowili Afro-Amerykanie, a połowa z nich żyła poniżej granicy ubóstwa. Śpiewać zaczął w kościele, ale o karierze scenicznej nie myślał, w związku z brakiem śmiałości, który odczuwał od dziecka. Jako szesnastolatek Wilson rzucił szkołę, a niedługo potem zaciągnął się do armii. Stacjonował w Niemczech i tam miały miejsce dwa najważniejsze dla jego dorosłego życia wydarzenia: zakochał się w dziewczynie, dla której napisał swoją pierwszą piosenkę i która została jego żoną, a także po raz pierwszy usłyszał bluesa.
„Bluesa poznałem tutaj, w Niemczech, wcześniej nie wiedziałem, co to jest blues”, mówi Big Daddy Wilson „To właśnie tutaj odnalazłem tę część siebie, której mi od tak dawna brakowało w życiu.

100 % akustycznie!

Big Daddy Wilson

Big Daddy Wilson wraz z innymi zdumiewającymi muzykami, którzy tworzą przytulne, uduchowione brzmienie z zapierającymi dech w piersiach solówkami z wykorzystaniem technik fingerpicking i slide, namiętnymi rytmami i ciepłymi podkładami wokalnymi.

Wiele rozmaitych stylów – tradycyjny, klasyczny, nowoczesny – razem stanowi wyjątkową mieszankę country, bluesa, roots & soul – muzykę światową w najlepszym wydaniu. Gitary slide, Weissenborn, dobro oraz Big Daddy Wilson na instrumentach perkusyjnych (konga, cajon i hi hat) stanowią doskonały podkład dla głębokiego bogatego barytonu Big Daddy Wilsona, gawędziarza. Z całą pewnością sprawi przyjemność wielu miłośnikom muzyki.

W różnych składach – trio, kwartetu czy kwintetu – Big Daddy Wilson podbija różne sceny.
Nawet jako trio brzmi jak orkiestra – niczego nie brakuje!
– Big Daddy Wilson – lead., vocal, percusion
– Kai Strauss – gitara
– Detlef Blanke – git. bas.

http://www.bigdaddywilsonb.de/